Presenttraditioner i Sverige
Lovebox Sweden |30/10, 2023
Sverige, landet med sina djupa skogar, många sjöar och långa historia, har en unik tradition när det gäller att ge presenter. Den svenska presenttraditionen går djupt rotad i landets historiska kultur och speglar samhällets värderingar och omtanke om varandra. Låt oss go deep och få en inblick i det svenska samhällets varma hjärta och dess passion för att göra varje ögonblick minnesvärt.
Forskning har visat att presentgivande har en djupgående inverkan på vårt välbefinnande och våra relationer. Enligt en studie publicerad i "Psychological Science" 2017, känner människor överlag större lycka när de spenderar pengar på upplevelser åt sig själva eller på gåvor till andra jämfört med när de köper materiella ting till enbart sig själva. Detta fenomen, känt som "köp av lycka", har en tydlig koppling till den svenska presenttraditionen, där värderingen av både upplevelser och relationer är central.
Vid högtider som jul och födelsedagar är presentgivandet i Sverige något som engagerar alla generationer. Enligt en undersökning utförd av Svensk Handel 2021, spenderar svenska folket i genomsnitt 2 600 kronor på julklappar varje år. Denna tradition sträcker sig också till livets stora ögonblick såsom bröllop och examina, där gåvor inte bara ses som en social plikt utan som ett sätt att uttrycka glädje och stöd till de nära och kära.
En intressant aspekt av den svenska presenttraditionen är den personliga touchen som många gåvor har. Enligt en rapport från Malmö Universitet 2019, är handgjorda presenter och omsorgsfullt valda gåvor som är kopplade till mottagarens intressen eller hobbyer vanliga i Sverige. Detta visar på en omtanke och insikt i den andra personens liv, vilket stärker relationerna och skapar en varaktig inverkan. Det tycker jag vi kan vara stolta över!
Den svenska presenttraditionen är alltså inte bara en ritual som ska stökas av; den är en manifestation av kärlek, omtanke och samhörighet. Detta är varför vi på Lovebox Sweden gör det vi gör, vår långsiktiga vision är att stärka banden människor emellan, särskilt i dessa tider, där splittringen tidvis kan upplevas som övermäktig.
Referenser:
- Dunn, E. W., Aknin, L. B., & Norton, M. I. (2017). Spending money on others promotes happiness. Psychological Science, 23(5), 734-743.
- Svensk Handel. (2021). Julhandeln 2021: Handelns Utveckling Och Prognos.
- Malmö Universitet. (2019). Den Svenska Presentkulturen: En Kvalitativ Studie om Människors Upplevelser och Praxis kring Presentgivande.